מה אמר המאמר? טיפים לכתיבת מאמרים

בטח כולכם כבר שמעתם את המשפט האלמותי "התוכן הוא המלך". ואכן, בעידן הדיגיטלי שבו אנו חיים יש חשיבות עצומה לתוכן – שכן בסופו של יום, זו הדרך הטובה ביותר להשיג את תשומת לבו של הלקוח ולהעביר לו את המסר הרצוי.

אחת הדרכים המוכרות והפופולריות ביותר היא מאמרים מקצועיים המשקפים את עולם התוכן של העסק. עורך דין יכול לכתוב מאמר העוסק בתחום ההתמחות שלו, מומחה לשיווק יכול לספק טיפים לשיווק נכון, ואדריכל יכול לכתוב מאמר על טעויות נפוצות בתכנון דירת מגורים.

נראה פשוט, לא? אבל איכשהו, רבים מאותם מומחים ובעלי עסקים מגלים כי המאמרים שכתבו לא הועילו כלל וכלל. מדוע זה קורה?  האם ייתכן שמאמר לא יביא תועלת (ואף יגרום נזק)? ואיך ניתן להימנע מכך?

הכירו ארבעה טיפים חשובים לכתיבת מאמרים:

התאמת סוג המאמר – מטבע הדברים ניתן לכתוב סוגים שונים של מאמרים. יש מאמרים תדמיתיים, יש מאמרים המציגים תפיסת עולם, יש כאלו המספקים מידע מקצועי ויש כאלו שמטרתם היא לספר על המוצר שמציע העסק.

עליכם ככותבי המאמר לדעת מראש למי הוא מכוון – ולנסח את תוכנו בהתאם. אם מטרתכם היא לספק מידע פרקטי, אל תדחפו פסקה שיווקית (גם אם ממש-ממש בא לכם) – הקוראים שלכם לא יאהבו את זה. ומנגד, אם מדובר בשטח פרסומי ובכתבה שיווקית, אל תהססו לספר על היתרונות ועל הבידול שלכם – זה בדיוק הזמן לכך.

בחירת כותרת – כותרת המאמר היא 'הנפת היד' שלכם. הקריאה שלכם לקהל הקוראים לבוא, להציץ פנימה ו(בתקווה) להמשיך לקרוא. בעולם רווי המסרים שבו אנו חיים, ייתכן מצב שבו התוכן שכתבתם איכותי וקולח, אך לרוע המזל הקוראים לא יגיעו אליו ולא ידעו על כך.

כותרות משעממות, רדודות או בנאליות, כמו גם כותרות 'מתחכמות' ועמומות שאיש לא מבין, עלולות לגרום לקוראים לדלג עליהן – ובכך תחמיצו את המטרה. השקיעו בכותרת – היא חלק בלתי נפרד מהמאמר, וכאמור היא הצעד הראשון אליו (על הדרכים לבחירת כותרת נכונה – בפעם הבאה).

תוכן מקורי – הקוראים שלכם בחרו להיכנס למאמר שלכם ולקרוא אותו? ספקו להם תוכן אמיתי. אל תלעיטו אותם במידע גנרי או פשטני, השקיעו מחשבה במסר שאתם רוצים להעביר ונסו להיות כמה שיותר ממוקדים.

מיותר לציין שעל התוכן שלכם להיות מקורי. הכוונה היא לא רק שאסור לכם להעתיק אותו מאתר אחר (זה ברור!), אלא אף שרצוי למצוא זווית אישית שלכם במאמר. סביר להניח שכל נושא שתחשבו עליו כבר נדון ו'נלעס' בעבר – ולכן ההבדל ממאמרים אחרים יכול לבוא לידי ביטוי בנקודת מחשבה שייחודית רק לכם.

אורך המאמר – בעבר, כשהאינטרנט רק נכנס לשימוש מסחרי, ניתן היה לראות דפי תוכן ארוכים כאורך הגלות, מתוך תפיסה ש"האינטרנט מציע לנו מקום בחינם – למה שלא ננצל אותו?". היום כבר ברור לכולם שלאיש אין זמן וסבלנות, ועל כן מומלץ להיות ממוקדים ככל האפשר ולהימנע מהארכות מיותרות ומתישות.

נהוג לדבר היום על מאמרים וכתבות באורך של 300 עד 500 מילים. מעבר לכך אנשים מאבדים סבלנות. נכון, אתם כותבים לאנשים שזהו תחום עיסוקם, ועל כן גם מעניין אותם – ובכל זאת, איש אינו אוהב לקרוא יותר מדי (חשבו על עצמכם: האם הייתם רוצים לשבת מול מאמר רלוונטי אך ארוך מאוד?)

נוסף על טיפים אלו, יש מספר דרכים ההופכות את המאמר למעניין ולאיכותי יותר – כגון כתיבה על עולמות תוכן משיקים, בנייה נכונה של מבנה המאמר, שימוש ב-Buzzwords, שימוש נכון במספרים ועוד. עולם כתיבת המאמרים הוא עולם ומלואו, אך בשורה התחתונה יש לזכור דבר אחד: אתם צריכים לכתוב עבור הקוראים – ולעשות הכול כדי לעניין אותם. אם הם לא יקראו, פספסתם את המטרה שלכם, ובגדול.