"למה? ככה!" – על גלישה באינטרנט וכתיבה תמציתית

האינטרנט שינה את כללי המשחק.
בעבר היינו יושבים מול העיתון, קוראים את הכתבות המעניינות אותנו – ובין כתבה לכתבה עוצרים ומעיינים בפרסומות השונות. ציבור הקוראים דאז נחלק לשלושה סוגים: קוראי "ידיעות אחרונות", קוראי "מעריב" וקוראי "הארץ", כשרובם הסתפקו בעיתון אחד בלבד.

באינטרנט, לעומת זאת, אנו קוראים "עיתונים" רבים בו זמנית. כל גולש יכול לפתוח מספר חלונות במקביל, המעבר בין חלון לחלון הוא בלחיצת כפתור – ולא פעם, באמצע הקריאה, אנו עומדים על קישור מעניין, לוחצים עליו – ו'נזרקים' לאתר אחר.

מחקרים הוכיחו, כי גולש הנכנס לאתר מחליט תוך כשמונה שניות אם להישאר בו או לנטוש אותו. בעלי אתרים מתחרים ביניהם מי יצליח לגרום לגולש להישאר באתר זמן רב יותר, ומנסים להגיש את המידע בצורה ידידותית ככל הניתן. גם מומחי שיווק ויועצי תוכן מנסים לפענח את הנוסחה לאתר "מחזיק גולשים", כשאחת השאלות היא האם לכתוב בתמציתיות (שכן לגולש ממילא אין סבלנות לקרוא את הכתוב), או שעדיף להאריך במילים (ובכך לשדר ידע, מקצועיות ורצינות).

ברשת ניתן למצוא מגוון רחב של אסכולות כתיבה (מבחינת סגנון ואורך), אך בקרב אנשי המקצוע רווחת הדעה כי יש לכתוב קצר, ממוקד וברור, ולהימנע מלהתיש את הגולש עם עודף מידע.
עם זאת – ולכל מי שמזין מידע באתר שלו כדאי לזכור זאת – מומלץ לבצע אבחנה בין תוכן שיווקי לתוכן אינפורמטיבי. כתיבה נכונה של תוכן שיווקי, אשר נועד להניע את הגולש לפעולה ולשכנע אותו לבחור בך, תהיה קצרה, בהירה ותמציתית – ותעביר את המסר בכמה שפחות מילים.
כך למשל, ספקית האינטרנט שבחרה בסלוגן "לא גלשת לא שילמת", הצליחה להסביר בארבע מילים מדוע כדאי לבחור בה, מבלי שהיתה צריכה להאריך במלל מיותר.

לעומת זאת, משרד עו"ד המפרסם באתר מאמר על הסכמי עבודה, יחטא לעצמו – ועלול לעורר את זעמם של הגולשים – אם יכתוב שורות בודדות בלבד, מבלי לנצל את הבמה על-מנת להעביר לגולשים מידע אמיתי ושימושי.

במילים אחרות: לגולשים אין סבלנות לקרוא. הם רוצים הכל כאן, עכשיו ומהר. לכן, בכתיבת תוכן שיווקי עדיף לכתוב בקצרה ובפשטות – תוך העברה נכונה וברורה של כל המסרים החשובים.
לעומת זאת, כשגולש מחליט לקרוא מידע מקצועי ושימושי (מתוך רצון להחכים מעט), הוא מוכן "להתאמץ" ולקרוא גם טקסטים ארוכים יותר. זה הזמן לפרט, לספק דוגמאות על-פי הצורך, לחזור על נקודות חשובות – ולהפגין בפני הגולשים את יכולותיכם, ידיעותיכם והערך שאתם מביאים עמכם.