טקסט פוליטי – כן או לא?

1990. להקת 'משינה' ממלאת אולמות עם השיר "למה לי פוליטיקה עכשיו". 1991. להקת 'נושאי המגבעת' מוציאה שיר חדש, מכריזה בקול: '"אני טקסט פוליטי" – ומרחיבה את קהל המעריצים שלה. השנים עוברות, ואת המציאות של היום כולם מכירים: כל אמן, כותב או יוצר שמביע דעה פוליטית, ולו מתונה, סופג ביקורות, נאצות, ולעיתים אף חרמות.

בשבוע הבא יגיע עם ישראל לקלפיות ויצביע על הרכב הכנסת הבאה – ואין זמן טוב מזה לענות אחת ולתמיד על השאלה שמטרידה כותבים רבים: האם לשלב אקטואליה בכתבות שלנו? האם נכון להכניס לטקסטים ניחוח פוליטי קל?

ובכן, ניחשתם נכון – אין כאן 'פתרון בית ספר'. יש מקרים שבהם השימוש באקטואליה יתרום למטרות הכותב, אך לא פעם המצב יהיה הפוך. הנה ארבעה היבטים שעליכם להביא בחשבון ולשאול את עצמכם לפני שהפוליטיקה והאקטואליה נכנסות לכם בין השורות:

קהל היעד – אנו חיים בעידן חסר סבלנות וסובלנות. גם  אישים פופולריים ונערצים עלולים להפוך בן רגע למושא לשטנה משום שאמרו את המשפט הלא-נכון. חשוב להפנים זאת, שכן לא משנה כמה חדים ורהוטים תהיו – דעה שלא תעלה בקנה אחד עם הקוראים שלכם תגרום להם להפסיק לקרוא אתכם באופן מיידי ולנטוש את הטקסט (ולרוב גם אתכם).

העניין – מצד שני, נושאים אקטואליים מעוררים עניין רב. טקסט שיתחיל באקטואליה ימשוך אליו קוראים רבים ויעלה את כמות הגולשים באתר או בנכס הדיגיטלי שבו הוא מופיע. הסיבה לכך ברורה: אנשים אוהבים לקרוא על סוגיות עכשוויות, ולא רק על נושאים תיאורטיים.

המטרות – ואחרי שאמרנו את זה, שאלו את עצמכם מה המטרה שלכם: למכור מוצר? לשכנע את הקוראים להשתמש בשירות שלכם? לגייס לקוחות חדשים? כי אם כן, ברור שלא תשיגו תועלת מהכעסת הקוראים שלכם. אך אם המטרה שלכם היא 'לבעוט', לעורר אמוציות, להשיג כמה שיותר תגובות או להפיץ דעה אישית – השימוש באקטואליה בכלל ובפוליטיקה בפרט ישרת את מטרתכם.

הסגנון – תמיד אפשר ללכת על קרקע בטוחה ולהימנע מאקטואליה. אך אם חשוב לכם לשלב אותה בטקסט, נסו להעביר את המסרים שלכם בצורה ובסגנון ראויים ולא מקוממים. לדוגמה, מומחה לניהול משברים שרוצה לדבר על תופעת הבוטים בבחירות – טוב יעשה אם ינתח את התופעה בלי להאשים אף צד של המפה הפוליטית. גם כשמנתחים התנהגות או טעות של פוליטיקאי, מומלץ מאוד להישאר מקצועיים ולא להתייחס לפרסונה האישית של ה'מנותח'.

בקיצור, בעוד שבוע כולנו נמלא את חובתנו האזרחית ונצביע בקלפי – אך כשאנו מול המקלדת, חשוב לזכור שהמטרה שלנו אינה (לרוב) לקדם אג'נדה כזו או אחרת, אלא לקדם מטרות עסקיות. וזה, בסופו של יום, מה שצריך להנחות אותנו.