חבל על הזמן: על עיתוי נכון ושיווק יעיל

מה משותף למוכרי אנציקלופדיות מדלת לדלת, קבצנים הנכנסים למסעדה ופונים לסועדים, שיחת טלפון מעמותת צדקה ונציג מכירות ללימוד אנגלית הניגש אליכם בעת בילוי משפחתי בקניון?
לכולם מכנה משותף אחד: הבנה לא נכונה של המונח 'טיימינג'. כי כל אחד מהם (וכמובן יש רבים נוספים) מקווה לגרום לכם לפתוח את הארנק ולשלוף ממנו כסף, אך איש מהם אינו מייחס חשיבות לעיתוי הבקשה, מוצדקת ככל שתהיה.

ומדוע זה קשור לשיווק בכלל ולכתיבה שיווקית בפרט? כי כשמדברים על שיווק, על לכידת תשומת לבו של לקוח פוטנציאלי ועל העברה נכונה של מסרים, מדברים גם על עיתוי. מסר שיווקי שנועד להצלחה בנקודת זמן מסוימת עלול להיכשל באופן מוחלט בנקודת זמן אחרת.

ניקח לדוגמה הפצת ניוזלטר המיועד לבעלי עסקים. בעוד שחודשי 'אחרי החגים' הם תקופה של התחדשות והיערכות לעתיד מנקודת מבט עסקית, הרי שחודש אוגוסט הוא חודש מרובה חופשות ולעתים נטול עסקאות ופרנסה, ועל כן פניות שיווקיות עלולות להישאר מיותמות.

אם כן, מה עושים? כשיש מסרים שיווקיים טובים וחשובים, כיצד ניתן להתייחס גם לסוגיית העיתוי ולהגדיל את סיכויי ההצלחה שלהם?

הנה ארבע נקודות חשובות שכדאי להביא בחשבון לפני פעולות שיווקיות בכלל והפצת מסרים בפרט:

מי על הכוונת – בראש ובראשונה חשוב להגדיר מיהו קהל היעד. האם אנו פונים למגזר העסקי או הפרטי? האם פונים לבעלי עסקים שבחופשת הקיץ 'מורידים הילוך', או דווקא לכאלו שמרבית פעילותם היא בקיץ (בעלי גלידריות, גורמי תיירות וכיו"ב)? כשיודעים למי פונים, קל יותר להבין או לנחש ניחוש מושכל מתי לפנות אליהם.

לא כמו כולם – כדי שהמסר השיווקי לא יישכח, כדאי לבדל אותו לא רק מבחינת שפה וסגנון, אלא גם מבחינת עיתוי. לדוגמה, מרבית העסקים נוהגים לשלוח בראש השנה איחולי 'חג שמח' ללקוחותיהם. ללא ספק האיחול עצמו חשוב, אך אפשר לעשות משהו אחר: לעכב מעט את האיחול, להמתין שהחג יעבור – ואז לשלוח ניוזלטר איכותי ובעל ערך מוסף. כך יגדלו הסיכויים שהוא אכן ייפתח וייקרא.

מה אתם הייתם עושים – כשם שכל מסר שיווקי שאנו כותבים מחייב אותנו 'להיכנס לנעלי הלקוח' ולנסות להבין מהם הצרכים שלו, כך גם חשוב להבין מהו המועד הנוח מבחינתו. 'חמים' על שיחת טלפון שיווקית ביום חמישי בערב? חשבו על עצמכם – האם אתם הייתם רוצים להתעסק בעבודה בשעות האלו? התשובה שלכם תסייע לכם להבין מהו העיתוי הנכון.

כלים ומחקרים – יש מחקרים המצביעים על המועד הטוב ביותר לשליחת ניוזלטר. פייסבוק מאפשרת למנהלי עמודים לראות את שעות השיא מבחינת הצפייה בעמוד כדי לדעת מתי להעלות פוסטים. יש כלים מתקדמים המאפשרים לכם למצוא את העיתוי המדויק לפעולה השיווקית הרצויה. בקיצור, עשו לעצמכם טובה ועשו שימוש בכלים הרלוונטיים.

ועכשיו, כשאתם יודעים לבחור את העיתוי הנכון – הגיע הזמן לתכנן את המסר השיווקי, את הערוצים היעילים ואת המילים המדויקות…