"אחרי החגים": עת לכתוב ועת לנוח

גילוי נאות: הרעיון שיובא להלן אינו מבית מדרשו של כותב המאמר. דורות רבים של יהודים חשבו על כך לפניו – וגיבשו 'מתודולוגיה' זו, לפיה ישנה תקופה (לא קצרה, יש לציין), במהלכה החלטות לא מתקבלות, עסקאות לא ממומשות, רעיונות נותרים על הנייר ופגישות חשובות נדחות ללא סיבה נראית לעין. תופעה זו מוסברת בשתי מילים המוכרות לכולנו: "אחרי החגים".

לטוב ולרע, אנו מתוכנתים לחזור ולהתעורר לחיים רק לאחר סוכות. אנו מודעים לתכונה קולקטיבית זו – ועם זאת, לעיתים אנו נוטים לשכוח כי גם אחרים נוהגים כמונו ו'מורידים הילוך'. זה בא לידי ביטוי בניסיון לקדם עסקה מבלי להבין שהצד השני לוקה ב'תסמונת אחרי החגים', בפניות תכופות ללקוח פוטנציאלי בתהייה מדוע הוא מתעכב בהחלטתו וכיו"ב.

אין ספק: כבעלי עסקים, איננו יכולים להרשות לעצמנו לשקוט על השמרים ולהשהות את פעילות העסק. עם זאת, כחלק מהחובה להבין את השוק בו אנו פועלים, יש להתאים את אופי פעילותנו ושיטות השיווק שלנו בהתאם לרוח התקופה. כך למשל, משרד עו"ד המפיץ מדי שבוע ניוזלטר העוסק בטיפים לניהול מו"מ עסקי ובעדכונים על פעילויות מסחריות, יוכל לנצל תקופה זו – הדלילה ממילא בהיקף העסקאות – להצגת תחומי עניין משיקים, טיפים מעניינים לגבי התנהלות בתקופת החגים וכיו"ב.

כך גם ניצול ברכת ראש השנה לטובת הצגת מבצעים חדשים (שאינם קשורים לחגים) עשוי להתגלות כטעות. נכון, מבצע בעל ערך עשוי לעניין מאד את הלקוח – אך לא כעת. בימים אלו מתמלאות תיבות הדוא"ל באינספור ברכות "שנה טובה", קצב המעבר מהודעה להודעה מהיר מהרגיל – וסביר להניח שהלקוח לא יתעמק בפרטי המבצע. וגם אם יקרא ויגלה עניין, גדולים הסיכויים שיאמר לעצמו "מעניין, אך אתקשר אחרי החגים"…
זכרו: גם אם "בוער" לכם לעדכן את לקוחותיכם על שירות חדש שהושק, חשיפתו בעיתוי זה לא תביא לתהודה הרצויה – וחבל.

אז מה בכל זאת?
נצלו את ההזדמנות לשתף את לקוחותיכם ועמיתיכם בסיפור קצר, במשל נחמד לראש השנה, בשיר קצר פרי עטכם, בהמלצה על מסלול טיול קצר לחג הסוכות וכיו"ב.
זה מייגע פחות, מעיד על פתיחות ועל הבנת הנפשות הפועלות – ומהווה הפוגה קצרה מברכות החג הבנאליות.

שנה טובה – ולהתראות אחרי החגים.