אז מה אתה מספר? הצצה לעולם הסטוריטלינג

בערב ראש השנה האחרון התקשרה לקוחה קבועה, מנהלת שיווק בחברת נדל"ן גדולה, וסיפרה שמהבוקר היא עם דמעות בעיניים. "המנכ"ל התקשר אליי בשבע בבוקר," היא מספרת, "ואמר שיש לו פגישה מיד אחרי החג, והוא רוצה שאכין לו מצגת מושקעת עד מוצאי החג".

מנהלת השיווק ידעה שלא תוכל להקדיש את ערב החג להכנת המצגת, וחיפשה דרך יצירתית לצאת מהפלונטר שנקלעה אליו. היא פנתה אלינו כי לא ידעה מה לעשות, ואחרי כמה דקות שיחה שמעה את המשפט שהחזיר לה את הצבע ללחיים: "יש לנו פתרון בשבילך!"

מה הפתרון שהצענו לה, אתם בוודאי שואלים – אבל אנחנו רוצים להסב את תשומת לבכם דווקא לסיפור המתואר כאן. לא להשתלשלות האירועים בערב החג, אלא לעצם הסיפור, לרעיון העומד מאחוריו – או בשמו המוכר והשימושי: הסטוריטלינג.

סטוריטלינג – נעים להכיר

סטוריטלינג (Story Telling), כשמו כן הוא – היכולת לספר סיפור. הסטוריטלינג הוא היכולת להעביר את המסר הרצוי – בין אם מדובר במסר שיווקי, בין אם בעובדות יבשות ובין אם בתהליך טכנולוגי – בצורה סיפורית, כזו שיוצרת עניין בקרב הקוראים (או הצופים) ומעוררת בהם אמפתיה כלפי המספר.

הסטוריטלינג, חשוב לציין, הוא לא המצאה של השנים האחרונות. בעולם העיתונות, כמו גם בעולם הטלוויזיה והקולנוע, נחשב הסטוריטלינג לאבן יסוד מרכזית – אלא שבשנים האחרונות הוא פרץ גבולות, 'הושאל' לעולם העסקי והפך למודל מרכזי בעולם התוכן השיווקי.

בהקשר זה חשוב לציין שהשימוש בסטוריטלינג מקובל כיום לא רק במדיות הכתובות. מצגות, פרזנטציות, הרצאות, סדנאות, פגישות עסקיות ודיונים מקצועיים – הסטוריטלינג הולך ומשתלט על כל חלקה פנויה, והסיבה לכך ברורה: בעידן של ריבוי מסרים ומתחרים, כל אחד צריך להמציא את עצמו מחדש ולהצליח לרתק ולעניין את הצד השני – וסטוריטלינג, כך מסתבר, עושה את העבודה בצורה מצוינת.

וכדי שלא תצאו בלי צידה לדרך…

כן, גם לספר סיפור צריך לדעת – או ללמוד. מדובר בתורה שלמה (ותורה, כידוע, לא לומדים על רגל אחת), אבל בינתיים קבלו שני טיפים לתחילת דרככם בנבכי הסטוריטלינג:

משהו שירגש – אנשים אוהבים ש'נוגעים' להם ברגש. המציאות מלמדת שהם נרתמים לפעולה כשמצליחים לדבר איתם 'רגשית' ולא 'עובדתית'. שימוש באלמנטים רגשיים בסיפור שלכם, אם כן, יגדיל את הסיכוי שלכם להשיג את המטרה שהצבתם לעצמכם. לדוגמה: ספרו על הנסיבות שהובילו אתכם להקמת העסק, או על משבר שהצלחתם להתגבר עליו וכיו"ב.

משהו שייזכר – כל אדם וכל עסק הוא עולם ומלואו, וסיפורים טובים (יותר או פחות) יש בשפע. נסו לשלב בסיפור שלכם לפחות פרט אחד 'זכיר' – כזה שיישאר בזיכרונם של הקוראים (או הצופים) גם כשכבר לא תהיו לידם.  לדוגמה – שלבו בסיפור מאפיין ייחודי שלכם, תחביב נדיר, או עובדה מרתקת שתשאיר את הצד השני פעור פה.

ומה לגבי הפתרון שהצענו ללקוחה המיוסרת, אתם שואלים? אז זהו, שיש לנו וידוי. האמת היא שהפעם נתנו לדמיון להשתולל והמצאנו סיפור קצר – פשוט כי רצינו להשיג את תשומת לבכם ולהמחיש לכם מה חשיבותו ותפקידו של סיפור…